Followers

Friday, August 26, 2011

biskut raya in progress!!

assalamualaikum cemua readers.

sekarang aku nak update belog ag. hoyeahhh! betapa rajen n semangatnye aku kan. kalau rajen hupdate belog camnih leh jadi glamer macam blogger irine nadia tak? hoho. baru tadi aku usha belog die. shomel sungguh gamba pertunangan beliau. jelez nye nengok! ase macam nak tunang gak je. tapi dengan sape? HEHE. biarla rahsia. nanti tak lama lagi kite akan tau jugak! HAHA.

okay dah. mukaddimah tak perlu panjang sangat. meh meh nak cte pasal biskut raye pulak. tadi aku dah berjaya siapkan satu jenis sekut raye. ekceli bukan aku, aku tukang tolong je. akak aku yang buat. hehe. tadi kitorang dah buat biskut FATIHAH DAHLIA. alangkah shomel lau name biskut tu biskut fatihah. kah3. bukan chomel, tapi mcm kelakar je bunyinye. korang nak resepi tak? resepi ni special punyer tau tak? tarun temurun dari tok nenek mami aku ag. btol ni, resepi ni dari mami aku mase muda muda dlu. skang dah tak larat wat sekut raye, akak aku lak yang sambung wat sekut raye ni haa.


let's start

bahan bahan : 

300 gm tepung jagung
tepung gandum (secukup rase)
1/2 cawan susu tepung (perisa bebas)
3 cawan mentega
2 1/2 cawan gula (di kisar halus)
3 biji telur (kuning telur shj)
serbuk penaik 1/2 tsp
aisen vanilla 2 tsp



contoh bahan2 yang diperlukan. 

langkah seterusnye!

kisar gula sehingga halus.



okay, seterusnye mix kan gule n majerin tersebut.
kacau sampai ia sebati.
lau takde mesin tu, kacau ngan tangan pon boleh!
masokkan kunig telur. pastu kacau ag.
pastu masokkan aisen vanilla. kacau ag sehingga ia jadi wane putih keputihan cmtuh.


okay, pastuh masukkan tepung gandum n tepung jagung sedikit demi sedikit.
tepung jagung tu habiskan stu pack 300 gm. tepung gandum masukkan je secukup rasa. agak agak je. lau ase adunan tu dah ase tak lembik sangat okay la tu. jangan lupe masokkan jugak
susu tepung n serbuk penaik! mix them sehingga sebati.


lupe lak, mesti kene ade ceri jugak tau!
ni model yang tukang potong ceri ni.
potong ceri ni jadi kecik2 k.

pas adunan tadi dah tak lembik, kite pisahkan jadik 3 sama rata.
pastu letakkan pewarna berlainan bg setiap adunan yg dipisahkan.

macam ni ye kawan kawan =)

ade 3 wane sumenye. hehe. merah, hijau, n stu ag tu wane adunan yg natural.
paham kan setakat ni??

pastu amek la yg merah siket, yg hijau siket, yg kuning tu siket,
pastu terapkan gune penerap die.

ni la contoh tok hasilkan bunge2 yg cantek tu.
gune alat yg mcm kat ats yer!
ni aku gugel je. gmba yg sndri tak sempat nak ambik. hehe


pastu akan jadik macam nih!


ni model ke 2. haha. comel tak biskut dahlia aku ni??

then bakar la dalam oven. bakar jgn smpi hangus pulak!

tada!



my biskut dahlia sudah siap untuk di makan!
comel kan kalerful je biskut nih..
amek la rase skit sorang. HEHE.
esok nak wat sekut laen pulak. yeahhh. semangat!!
cedapp sgt biskut dahlia ni. nyum nyum.
sape nak mkn meh meh jemput dtg rumah raye nanti. 


sekian saje, slmt mencuba kawan kawan.






Thank you for reading this entry :)) iloveyousomuch ♥ =)

No comments:

Post a Comment