Followers

Saturday, December 4, 2010

attention. attention. sengat penting. sila baca!

Apa yang penting nihh? mcm gempak2 jer.. oo yeahh.
mang gempak pon.. haaa, korang-korang semua berkawan dengan ORANG JAHAT tak?? hishh. mcm serun jer kan.. kawan yg jahat tu cane ek??
*pembunuh ke?
*perogol ke? or
*pencuri ke?

haihh! tak tak! kalau kita da taw kawan kita jahat mcm kat atas tuhh sahsah kita takkan kawan ngan diorang kan3??
eishhh, sape yg nk b'kawan ngan pembunuh..? nnti kita pon jd mangsa pembunuhan jugak... tanak. tanak! heee.
maksud saya kawan yg jahat kat cni ialah teman kita yg menghalangi dan memalingkan kita semua dari hidayah. nauzubillah.

salah seorang ulama berkata : "Teman itu ada 3 :-
teman seperti UDARA
teman seperti UBAT
teman seperti PENYAKIT

teman seperti UDARA adalah teman yg sangat diperlukan, seperti kita yg sangat memerlukan udara untuk bernafas. jika tak ada udara kita pasti akan mati. dialah teman yg mendekatkan serta menjadikan kita senang berzikir kpd Allah. so, kita tak boleh menjauhinya. kunjungi dan pergauli dia dengan baik. tanyakan kepada dia mengenai banyak perkara. dan jangan lupa CINTAI dan DOAKAN dia. :)

teman yg seperti UBAT adalah teman yg membawa manfaat.
kita hanya memerlukannya pada waktu-waktu tertentu sahaja. seperti tukang roti yg hanya kita perlukan ketika nak makan roti pada pagi hari. (sorry ye tukang roti) xberniat nk mengutuk anda disini. hee :) jadi, tak benar kalau sejak pagi hingga petang kita terus-menerus bergaul dengannya sambil berkata : "aku mencintaimu keran Allah! dan aku sangat memerlukanmu" teman seperti ini kita hanya perlukan pada waktu kepentingan sahaja tanpa ingin berlama2 dengannya.

teman seperti PENYAKIT pulak adalah teman yg dapat menjangkitimu. dialah virus dan dialah yg mendekatkanmu ke dalam api neraka dan membawamu ke dalam kehinaan dunia dan akhirat. kita berlindung kepada Allah dari perkara ini. kita semestinya menjauhi teman sebegini seperti kita sedang berusaha lari dengan lajunya ketika dikejar singa. hehhee.. mcm tak betol je peribahasa tuhh. haha. tak kira maw letak jugak.. ngeh ngeh ngeh!

Ja'far ash-Shadiq berkata kepada anaknya :-
"wahai anakku, janganlah engkau berteman dengan 3 orang"

pertama :: orang yg derhaka kpd ibubapa, sbb dia telah
dilaknat oleh Allah.
ke dua :: orang jahat, sbb kejahatannya akan
menular ke dalam dirimu.
ke tiga :: pembohong, sbb kebohongan dapat 
mendekatkan segala yg jauh, dan
menjauhkan segala yg dekat.

Imam Syafi'i-rahimullah berkata :-
aku mencintai orang-orang soleh
sekalipun aku bukan sebahagian dari mereka
aku berharap mendapatkan syafaat dari mereka
aku benci melakukan maksiat
sekalipun aku juga pernah melakukanya

***********************************************************

oleh kerana itulah kita berlindung kepada Allah dari teman yang buruk, yang tidak dapat membantu untuk mengingati Allah. yang tidak menginginkan kebaikkan. dan yang tidak menempuh jalan-jalan yg lurus. kita boleh bergaul dengan mereka tapi asalkan kita tahu bahawa kita dapat mempengaruhi dan menunjukkan mereka pada kebaikkan. InsyaAllah. peringatan untuk teman2 dan diri saya sendiri jugak...


p/s: credit to masitah fariha... saya sangat rindukan anda.
uwaaa. uwaaa. nk jumpe. nk jumpe!!

petikan ini dipetik dari buku :: PESANAN UNTUK ORANG BERDOSA. dan telah diubahsuai oleh tuan punya blog. heheh. 









Thank you for reading this entry :)) iloveyousomuch ♥ =)

2 comments:

Anonymous said...

huaaaaaaaaaaaaaaaa~~ my name stated !!!!!! *trharuuu, awwwww <3
sy nk jd kwn yg baek...hehe
imissyou more, more than chipsmore!!!!!!!!!!!!!!!!!(ctah)

indah fatihah said...

i miss you even more la dear... wuhuhu
nnti i g ganu i koling2 kamu ea...

Post a Comment