Followers

Sunday, May 1, 2011

sorry seems to be the hardest word to say

Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, sama ada berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf) dari orang itu, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika dia punya amal saleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya itu untuk ditanggungkan kepadanya." (H.R. Bukhari-Muslim)


Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR Baihaqi) 


Allah berfirman, "Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar." (Al Anfaal : 46 )

Allah SWT berfirman : "Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar." ( Ali Imran : 146)


Kebencianmu kepada orang lain tak akan membawa bahaya kepada mereka sebaliknya menjadi keburukan kepada dirimu sendiri. Hal itu akan menjadi api dalam hatimu yang akan membakar diri. Maafkanlah dan tetaplah berbuat baik kepada mereka yang pernah menyakitimu, kerana kemaafan dan kebaikan itu akan menjadi air yang sejuk didadamu. Tiada ruginya dalam memberi kemaafan tetapi dibalas dengan nilai yang tak terhingga...

panjang pulak mukaddimah kau nih cik tehah. ish3. okeh, bila aku bce n selami maksud ayat2 kat atas tuh, aku rse memang aku xpatot la tak memberi kemaafan kat orang. aku xde la kejam sangat. aku bukan xnak maafkan die. tapi tula, die macam xbersungguh-sungguh pon nak mntak maaf ngan aku. aku ni xde la baik sangat kan. so, ble orang tu anayai aku, xde la senang2 aku nak maafkan die. tapi at least die tu biarla nampak skit die ikhlas nak mintak maaf ngan kte. xkan la aku plak kene g tanye die, ko tak nak mintak maf ngan aku ke? ape ke jadah nye kan?? memang aku akui la, selagi aku xmaafkan die memang aku rse xtenang. hati rse tak bahagia pon. tapi, bila aku nak maafkan die, aku rse aku masih belum menemui keikhlasan kat dalam hati aku ni. 




yer, aku tahu kemaafan tu adalah satu perkara yang sangat indah. tapi, aku tak tahu lah dalam situasi aku skang ni cane. kadang2 aku macam terpk gak la, lau aku mafkan die, betol ke die akan menginsafi kesalahan die tu? ntah la, i have no idea. takpe la, terserah die la kan. tu hal die. yang penting aku hnya mampu berdoa semoga nnti hati aku terbuka dan ikhlas tok memaafi segala kesilapan die tu. mudah-mudahan hati aku akan menemui keikhlasan itu secepat yang mungkin. serius, aku tak suka nak pendam segala amarah dalam hati aku ni. aku nak hidup dengan tenang. dan aku nak hidup bahagia. life is too short to waste your time by hating somebody! but, if u re hatin' me, it's up to u lah kan. mind that, i don't live to fuckin' please you!! 




just remember one thing, what goes around comes around. If you're nice to me, i'll be nice to you. Simple as that kan? hehe. so, ni la kehidupan. ble orang tu layan aku ngn baik, xde nye aku nak cari pasal ngan die. tapi, ble die buat tahik ngan aku, aku pon xde minat nak cari pasal ngan die. haha. buang mse je kot. biarla tuhan jer yang bayar semua tu. lau xbayar cash pon, tunggu jela kat akhirat nanti. n aku pon nak mintak maaf kat semua orang gak lau aku ade wat silap ke, salah cakap ke, terkutuk sape2 ke, aku mintak maaf sangat2. sebab aku hanya manusia biasa yg xsempurna n salu jer wat kesilapan mebi secara sengaja atau tanpa disedari. kepada kawan2 yang aku kasihi, harap2 korang semua memaafkan segala kesalahan aku taw. till then, gudnite everybody! wish me luck in my final exam okeh. doakan aku dapat jawab ngn baik taw. wpon aku ni malas nak stdy tahap gaban. haha. chill babeh. salam'alaik. =) 


Thank you for reading this entry :)) iloveyousomuch ♥ =)

No comments:

Post a Comment