Followers

Saturday, January 29, 2011

DAY 1 @ PSYCHIATRIC WARD

assalamualaikum bloggers!

hai semua. sepertimana yang aku dah gembar gemburkan pd entry yang lepas bhwa aku akan posting kat psychiatric ward kan.. akhirnya, hari yang aku tunggu2 tuhh dah tiba. hehe.
aku dah masuk n duk bersama-sama patient2 aku yang ade masalah mental illness tadi. korang mesti nak tahu pe perasaan aku kan??? hoyeahhh. aku rasa sangat teruja la duk ngan diorang. hahaha. pengalaman yang sangat menyeronokkan kot bg aku. macam2 ragam aku bleh tengok.

korang ingat orang giler tuh semuanya bodoh2 ke? nehi3!! diorang ade je yg educated. sesetengah tu ade degree n dip. ade yang duk mmbce al-quran dengan lancar sekali. agak bagos la diorang kan. meh aku story skit pasal pakcik ni sorang. die tu best student kat MCKK taw dulu. pastu die dapat pegi INDIANA UNI selama 6 tahun rasenye. mula2 tu die intend to be a doc! pastu die xley sesuaikan diri dgn kos tu kot, die pon tuka kos ambik sains comp. die grad and keje sebagai manager bank. pastuh pernah jadi lecterur kat 3 buah tempat. fulamakk! die siap speaking ag. tapi sayang, dh jadi gler kan. diri sendri dh xley nak urus. hygiene pon dah xley nak jge. die cakap kan, kekadang die rse semua org kat dunia ni gler. die sorang je yg tak giler. hahha. mahu tergelak besa aku. tp, cover r wei..
xkan nak gelak depan die kot.. tapi tengok dari luaran pak cik tuh, aku mmg xbajet r die tu educated. bile dh interview die, then baru tahu cte sebenar. hehe

kisah benar

temuramah bersama 3 orang pesakit mental

PATIENT 1
aku dan kwn2 : cik Isma, bleh x cerita skit kisah hidup cik Isma.
cane bleh masuk kat ward giler ni??
Isma : bleh je. cmni, saya sebenarnye frust. frust nunggeng (dlm bhse klntn)
saya sebenarnye dh hampir2 nak kawen. saya memang nak n sayang btol2 kat pmpoan tu.
tapi, dsbbkan fmly pmpoan tu halang prkhwinan kami, sy pon jd frust n xleh trima kenyataan. asyik duk teringat kat pmpoan tu je siang malam. bukak mte je nmpk pmpoan tu. skang ni pmpoan tu dah pon kawen. tp sy masih lagi sayang kat die. 
aku n kwn2 : ooo, mcm tu.. erm, sape yg hantar cik masuk cni?
Isma : polis yang hantar. sbbnye saya meracau naik moto laju2 kat kampung.
aku dan kwn2 : dah bape kali masuk ward ni?
Isma : dah 3 kali dah. lepas saya frust dgn pmpoan tu dlu, sy frust lagi untuk kali yg ke 2 dgn pmpoan lain plak. masuk sbb kes yg sme. kes gila bayang! sy kenal pmpoan tu dlm fb je. lps chating2, sy jumpe ngn pmpoan tu die terus ajak saya kawen. saya xnak pon pd mulanye. tapi, selepas saya makan nsi dekat rumah pmpoan tu ttbe je sy jd angaukan pmpoan tu je. sy pon ajak la die kawen. tup2 pmpoan tu plak yg menolak. skali lagi sy frust nunggeng! 
aku n kwn2 : cik Isma, jdoh tu dah ditetapkan oleh tuhan. so, ble dh frust, xperlu la nk layan perasaan frust tu lebey2. kita mesti pandai manage perasaan kita. ingat Allah selalu. jgn menaruh harapan yg terlalu tinggi pd seseorang. takot t jadik meroyan ag. lepas ni, cari keje yg sesuai dlu pastuh bru leh kawen taw.. :)
Isma : mak sy ckp dh ade dh calon baru untuk saya. tp lau gagal ag, sy nak kawen dgn cik fatihah la. bleh x? 
aku : terdiam!!!! agagagagaa

PATIENT 2
aku n kwn2 : cik Ali cter skit mcm mane bleh masuk ward ni bleh x? kami pon nak tahu jgk kisah cik Ali. boleh je kan???
Ali : yer2. saya senarnye ade gangguan berkaitan dengan tidur. saya tak tahu la npe saya xley nak tido. lps tu, sy de rase keinginan untuk membunuh diri. 
aku n kwn2: npe ea cik xley nak tido? ade pk pape ke? npe rse nak bunuh diri?
Ali : sy pk dri sy ni dh xbrguna lagi dah. sy dh berkahwin. tapi, hubungan dengan isteri tak begitu mesra. isteri sy tu seorang janda beranak 2. saya rasa mcm semua org dah tak syg n perlukan saya lagi. jd sy rasa jiwa sy sangat meracau.
aku n kwn2 : sape yg hantar masuk cni?
Ali : ayah saya yg hantar. 
aku n kwn2 : bnyak2 sabar ea cik Ali. mesti kena pk +VE taw. lepas kuar dr ward ni cuba rapatkan hubungan dengan fmly. pastuh, jgn lupa ambik ubat.. bnyak2 kan berdoa, insyaAllah, tuhan akan tolong.

PATIENT 3
aku n kwn2 : skang giliran ncik azam plak untuk berkongsi cerita dengan kami. gtaw la npe bleh masuk ward ni. dah bape kali masuk cni?
Azam : sy dah 11x masuk ward nih. dengan kes yang sama.
aku n kwn2 : kes ape tu?
Azam : (agak keberatan untuk bgtaw tp setelah dipujuk) "saya sebenarnye ade ambil pil kuda" sy terpengaruh dgn rakan2.
aku n kwn2 : hbs tu duit blnje sape yg bagi? ayah keje ape ea?
Azam : ayah yg bagi. ayah bukak hotel. die jadi pengurus hotel. lau die xbg duit, sy keje ngn ayah saya. sy ade simpanan sendiri..
aku n kwn2 : sape yg hantar masuk cni?
Azam : saya voluntier nk masuk cni. sbb mak yg cadangkan. mak xnak sy terus hanyut dengan barang yg sy tengah ambik skang ni. 
aku n kwn2 : pasni, cik azam cuba la kawal diri. jangan brkwn ag dengan kwn2 yg xelok tuh. fokus pada rumah tangga. jge ank elok2. insyaAllah kehidupan cik Azam akan lebih bermakna wpon tanpa kwn2 cik Azam.


begitu lah kisah2 mereka mcm mane diorang bleh jadik pesakit psychiatric. macam2 ragam kan. tu baru 3 orang pesakit. nnti untuk hari2 yg seterusnya aku akan update lagi kayh. aku kena prepare mental dan fizikal untuk hari esok yg mendatang! hehe. xsaba nak jumpe pesakit yg seterusnya pd hari esok. adioss semua. aku sangat penat dan mau tidurr! 



p/s : selamat berholiday buat babe aku yg tersayang.. rindu nak skype ngn ko! hehe

::mode::
"kerinduan"
berdating ngn bestie aku yg kecik lg omey ni smlm.
sgt sedey kami xsme tempat posting :( wuhuhu
die rindu aku, sbb tu pelok aku erat2. hehe

aku trpksa buang heels aku tuhh. 
haa, baru la seimbang je pic nih. ekekke :)















Thank you for reading this entry :)) iloveyousomuch ♥ =)

1 comment:

N said...

kisah Patient 1 terbaik..wohaaa ;P

Post a Comment