Followers

Thursday, October 6, 2011

OSCE buat jantung aku hampir tercabut!

salam to all my readers..

ohh, lame giler kot aku tak update cerita kat belog aku nih. sebabnye lappy n bb aku tinggalkan kat rumah. tak bawak g hostel pon. hihi. bagos tak aku bagos tak? aku kan bakal mneduduki LJM tak lame ag. so, kene la minimise kan berblogging n berpesbuking ni.

ni aku nak cter ciket pasal OSCE aku ni. 2 hari lepas aku bawu jer melepasi OSCE. OSCE ni macam nak test kte punyer skill tau. skill selama kte trainee kat dalam ward. ohhh giler ah. aku tak penah rase perasaan berdebar n gugup macam nak duduk OSCE ni. korang bayangkan dalam mase 5 minit aku kene ciapkan satu prosedur. depan pemeriksa pulak tu. sape tak gugup beb?? dalam tu kite ngan pemeriksa je yang ade. giler ahh aku berdebar maha dashat macam nak terpelanting jantung aku nih. eishh, takmo ag da duk OSCE pasni. takmo takmo!!!


aku punyer OSCE ade 2 hari. mase 1st day tu la yang aku berdebar giler tu. stesen pertame yang aku kene wat ialah "key hole dressing". prosedur tu prosedur strerile beb!! lau aku langgar sterility, mampos aku. kosong markah aku t. mase nak gunting gauze tu dengan bentuk Y, memang nampak la tangan aku terketar2. xtau cmne nak cakap. malu dengan pemeriksa pon ade gak. die duk depan aku mase tu. ag la aku nevess!! uwaaa. first time rase macam tu. mase tengah terketar ketar tu aku pk, ehh sempat ke tak ni nak siapkan dalam mase 5 minit. aku tak perasan pulak mase tu ade 3 forcep je yang tersedia. satu forcep aku gune tok buang gauze pada tempat luka. jd forcep tu da takley gune, kene letak kat bekas receiver da. tggal ag 2 iaitu dressing forcep. lepas ciap cuci luka, aku terbuang salah satu dressing forcep tu. alamak!!!! cmner ni? luka tu aku xtutup ag ngan gauze. pemeriksa tu tanye aku, nape buang dressing forcep tu? aku cakap sbb da gune. kirenye bende tu da kotor sbb dah touch dengan patient. pastuh aku gune la satu forcep je. satu ag tangan aku yang sterile tok tutup luka. mcm bangang jer. aku tak tau la betol ke tak care aku mcm tu. malu weyhhh. malu sangat ase. ase mcm ahhhh frustnyeeee. aku takley wat ngan baek pon. uwaaaa.


taken from gugel.
ni contoh keyhole dressing.
luka tu kene tutup dengan gauze yang digunting bentuk Y.

ni dressing forcep.
forcep ni la aku terbuang padahal aku masih kene gunakan ag.
haihh, gelabah giler gua beb!


prosedur yang ke 2, aku kene wat ialah eye drop! prosedur tu memang aku da hafal da step die. bukan maen confident ag mse tengah buat tuh. lepas ciap smua, aku rase macam ehhhh nape sekejap sgt dah ciap. mase aku g kat hujung katil nak sain kat dokumen ubat baru aku perasan aku lupe nak tanye name patient, nak cek jenis ubat, expired date sume tu!!! ahhhh damn!! sekali ag aku lupe! blurr punye pasal, habes bende aku lupe. mase tu aku da xengat pape pon. bf aku pon aku da lupekan mase tu. tapi, boley ag aku tertinggal step yang penting tuhh. aku pon cakap kat pemeriksa, puan, boleh sy ulang. pemeriksa tengok aku semacam jer! aku pon dengan cepat ulang balek prosedur tu. tp lepas titik ubat kat mate, loceng pon da bunyik. aku tak sempat nak sain pon kat document ubat! ahhh, damn damn damn. 2 prosedur aku da frust!


prosedur yang ke 3, aku kene wat ialah suction. suction pon tak berape ok sebab ade step yg aku lupe nak cakap n buat kat patient. prosedur yang ke 4 aku kene wat ialah ajarkan pesakit cara nak bancuh n berikan air garam kat anak die. tu pon aku ade gak tertinggal some step. aku tau step tu, tapi entah ape punyer cerdik sangat aku tak suruh pon patient tu ulang balek pe yang aku cakapkan. padahal tu adalah markah aku!!! uwaaa. careless gler kot sbb aku menggelabah. menggelabah + da frust dengan 2 prosedur pertama tadi. mase balek bilik tu ase macam tak lalu jer nak makan. thanks to my TUTU cayunk sebab bagi aku semangat. mekaceh sesgt cayunk!


2nd day, aku kene turn yang second round. still have another 4 stesion to be finish. smua ade 8 stesen. setiap stesen ade satu prosedur! ha, 2nd day ni aku tak tau pon prosedur pe yang masok, tapi alhamdulillah aku ase 2nd day much more better than 1st day for this osce. alhamdulillah syukur sangat. kire ok la kan, tak frust sangat sbb aku tak prepare. yg 1st day tu, aku da prepare. da hafal smua step, tapi ble tengah wat prsedur boleh jadi blurr! tu yang aku frustt amat. sobs sobs. ni la pengalaman paling mengerikan bagi aku. aku ase time handle mayat pon aku tade nevesss smpi mcm ni sekali. harap next time aku takkan jumpe ag ngan OSCE. cukupla osce setakat ini.


till then, buii bui cemua. jumpe ag ble aku free. papai :)
Thank you for reading this entry :)) iloveyousomuch ♥ =)

No comments:

Post a Comment